van schaik grafimedia

Blog / Websites / Wat zorgt er voor dat ik online de gunfactor en het vertrouwen win?

Wat zorgt er voor dat ik online de gunfactor en het vertrouwen win?

door Patrick Verwoerd in Websites

Websites gaan steeds meer op elkaar lijken. Vooral de laatste jaren is deze visuele trend online steeds duidelijker merkbaar. Een foto of video over de volledige breedte als achtergrond, het logo links boven, de navigatie rechtsboven, een titel met beschrijving als overlay en daaronder een grote call-to-action. Het is een greep van een van de vele zogenaamde ‘design patterns’ welke we vaak terug zien komen. In dit geval is het de website van Airbnb maar ook de site die ik recent heb opgeleverd en een site waar we op dit moment mee in de wireframe fase zitten, maar wellicht ook jullie website…

Deze lay-outs zijn een afspiegeling wat gebruikers verwachten van een website, het zogenaamde ‘mental model’. Dat is herkenbaar, vertrouwd en het voelt comfortabel waardoor het gebruikersgemak ten goede komt. Het is dus eigenlijk juist goed dat dit gebeurd. Het helpt bezoekers begrijpen hoe iets werkt en het geeft een idee van wat ze kunnen verwachten. Dat zorgt voor een comfortabele interactie. Designers weten dat deze formule werkt waardoor de toepassing ervan vaak wordt herhaald. Wanneer je namelijk afwijkt van de bekende design patterns zou het namelijk het gebruikersgemak niet ten goede kunnen komen… Maar hoe valt een website nu op tussen de menigte? Hoe zorg ik er voor dat ik als aanbieder van eenzelfde dienst of product als mijn concurrent toch de gunfactor en het vertrouwen win met een website die toch voldoet aan wat de bezoeker verwacht?

Dat is wat ik (Patrick Verwoerd) ga onderzoeken in opdracht van VSGM voor waardepapier zoals cijferlijsten/certificaten/diploma’s. Ik ben namelijk al meer dan 5 jaar fulltime werkzaam bij van Schaik Grafimedia maar ik ben eveneens 4e jaars deeltijd student ‘Communication and Multimedia Design‘ op de Hogeschool Rotterdam. Ik ga dus onderzoeken hoe ik als eventuele online aanbieder van dit traditionele product (binnen de naar ons idee gestagneerde markt) de gunfactor en het vertrouwen win, het zogenaamde ‘design voor emotie’. Daarvoor zal ik een hoop literatuur studie doen, met potentiële klanten(scholen) in gesprek gaan en alles wat ik uitvoer testen in de praktijk en waar nodig verbeteren.

 

P.s: Eventuele hulp zou enorm van pas kunnen komen! Denk je mij te kunnen helpen? Neem dan contact met me op.